Lycka är att vara bodhisattva

Vad är lycka?
Vi lever idag i en värld där lyckan är likhetstecken med hur stort, nyrenoverat hus eller hur dyr, fin bil du har, hur väl du lyckats med din karriär, dina välartade barn eller har perfekta förhållandet. Så mycket är kopplat till prestige och matriell status.  Bara du har allt det där som ger dig imagen av en perfekt person blir du lycklig. Eller?
Blir du lycklig när du blir bekräftad av andra? När andra ser upp till dig? När andra tycker du är vacker, vass och välklädd?
Länge har jag funderat på vad som gör mig lycklig. Svaret kom, helt oväntat, en dag när jag tog en promenad i skogen där vi bor: "Lycka är att vara bodhisattva"!
Lyckan spred sig i och utanför mig. En fantastisk känsla av ro och glädje, äkta glädje, där jag i min ensamhet, inte kunde låta bli att le från öra till öra. Kalla mig buddhist, javisst! Det behövs inga orange skynken eller rakat huvud för att känna igen min sanna lycka.
Bodhisattva är sanskrit och beskriver en individ som kommer till insikt, blir visare och sprider vidare sin kunskap till andra. Jag vill vara den bodhisattva som lär känna mitt sanna jag så väl att jag finner min sanning och delar med mig av mina insikter till den som är mottaglig och vill lyssna, lära och skicka vidare!
Det är så lätt att fastna i sin människa, i sin kropp och tänka att bara den är vältränad, välbärgad och beundrad kommer lyckan att infinna sig.
Varför begränsa sig? Vi är så mycket mer än så! Inse att dina tankar är obegränsade. De är också en del av dig och du sträcker dig så långt som dina tankar kan nå! Släpp tankarna fritt! Sluta jaga lyckan i den lilla begränsade boxen vi kallar världen. När du är fri kommer lyckan till dig!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

succehjulet.blogg.se

Syftet med min blogg är ge inspiration & lust till nytänkande & nyskapande!

RSS 2.0