Håll Sverige rent

När jag var barn, under 70-talet, fanns en kampanj som hette "Håll Sverige Rent". På min barndoms sommarö i Göteborgs södra skärgård, hade man t o m målat loggan "Håll Sverige Rent" på en slät berghäll vid stranden. Den bilden etsade sig fast i mitt minne. Det blev en instruktion som varat hela livet!

Vad hände sen? Det måste väl ha varit fler än jag som indoktrinerades av denna sunda instruktion?

Jag förundras över allt skräp som ligger längs vägkanter, cykelbanor, motionsspår, vid strandkanten och i skogsbrynet. Cigarettpaket, fimpar, snusdosor, godispapper, aluminiumburkar, petflaskor, plastpåsar, mössor, bollar, nappar, vantar, paraplyer, skräpmatpåsar och mycket mer.

Det finns papperskorgar uppställda nästan överallt i samhället och precis bredvid en tom tablettask, resterna från en uppäten kexchoklad eller halvdrucken colaburk. Varför då? Det är obegripligt hur svårt det kan vara att bara öppna locket och lägga sitt skräp på given plats?

En vis man började, i all enkelhet,  göra till en vana att plocka upp skräp efter sina mindre visa medmänniskor. På handlingarnas språk, vara ett gott föredöme för andra i sin omgivning. Det  visades sig vara riktigt smart då det har spridit sig och inspirerat andra att göra samma sak!!!

Jag är en av de som blivit inspirerad att hålla efter där jag ofta rör mig. Det har blivit ca 1-2 bärkassar mindre skräp per vecka runt omkring där jag bor.

Ändå är det intressant att vara uppmärksam på när latmanstankarna tar över: "Näe, det där lilla är inte värt att böja sig ner för"!!! Det måste väl ändå vara höjden av lathet?

Detta till trots har jag märkt att det blir mindre och mindre skräp för varje vecka!!! Vad beror det på?

Mina tankar kring fenomenet är att "kaka söker maka" eller "lika barn leker bäst". Det finns många uttryck för samma mekanism.

Det sker något MAGISKT i "spacet": Rent och frächt tenderar att attrahera MER rent och fräscht!  Livets lagar är fantastiska. Du får mer av det du göder!

Besegra och sätt dig över det lata, blassé sinnelaget och GÖR det där lilla, som gör skillnaden i det stora hela!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

succehjulet.blogg.se

Syftet med min blogg är ge inspiration & lust till nytänkande & nyskapande!

RSS 2.0