RedigRöv

Med risk för att låta som en RR (ja, du förstår nog vad det står för) vill jag diskutera en sak med dig: 
Det tunga, jobbiga ordet ANSVAR.
Hur kan vi göra för att det skall vara attraktivt att ta ansvar? Att "svara an" till någonting verkar vara den största utmaningen vi står inför oavsett vilket område det gäller. Säkerligen är vi olika bra på ansvarstagande i olika områden.
Själv känner jag motstånd mot att ta ansvar i området bokföring. Du kanske har ett annat område du tycker är tråkigt och låter bli att svara an till. Det är lätt att blunda och låtsas som det man inte vill bry sig om, försvinner av sig själv...bara man blundar tillräckligt hårt.
Den till synes lätta vägen ut blir tuffare och snårigare ju mer du låter bli att ta ansvar för den. Om jag låter bli att sköta min bokföring för att jag väljer att göra något jag tycker är roligare, vad händer då?
Ja, till slut sitter jag med ett helt berg av papper och kvitton och vet inte vilken ände jag skall börja i! Superstressad och ilsken hafsar jag, på deadline-dagen, ihop mina räkenskaper. Något kommer emellan (hmmm), jag blir försenad och åker på skatteverkets straffavgift och glömmer dessutom massor kvitton jag borde fått med! 
Alltså sitter jag ännu hårdare fast i fällan för att jag så ansvarslöst följde universums största scam:  "minsta motståndets lag".
När känslan av motstånd växer sig stark, plocka fram RedigRöven (eller Rolls Royce:n, vad du nu väljer att tolka det som. Det är ju praktiskt taget samma sak: RR=kvalitet) i dig!
Titta nyktert på vad du behöver göra och konfrontera motståndet! GÖR det som krävs för att komma igenom den jobbiga handlingscykeln.
En handlingscykel har tre delar: start, genomförande och avslut. Om du inte tar ansvar för alla delarna kommer det hänga massvis av lösa trådar i ditt sinne som tar din energi och lurar in dig på den till synes lättaste vägen.
En sak kan du säkert hålla med mig om: Lättnaden och känslan av välbefinnande när du tar det smarta beslutet, att ta ansvar för det du ska, är helt obetalbar! 
 
 


Kommentarer
Eric Lebert Hirvi

Hej Kajsa.
Kul med din blogg. man kan ju alltid ta hjälp av andra att göra det man är mindre bra på, inte så sugen på att göra. Ibland är det värt att betala för sånt. Egen devis: ''Det finns alltid nån som är bättre på det jag är mindre bra på!''

Rock´n roll!
Eric

Svar: Absolut! Då har man ju tagit ansvar!
Kajsa Carlström

2012-11-08 @ 11:44:17
Ingrid Sahlgre Hanson

Precis så kan det vara.Och då blir det ju bara värre och värre tills det är gjort.Ingrid

2012-11-08 @ 11:57:10
Anonym

Kloka du!

Svar: Tack ;)
Kajsa Carlström

2012-11-08 @ 17:11:50
Sari Mikkola

Ja det är så sant, Kajsa! Bra att du skriver om sädana här saker. Det ogjorda som hänger över en tar väldigt mycket energi. Då är det lika bra att göra det och det var ju inte så jobbigt egentligen.

Svar: Hej Sari! Tack för att du läser min blogg! Jag hoopas det är till inspiration! Kram på dig!
Kajsa Carlström

2012-11-10 @ 21:47:53
URL: http://www.desami.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

succehjulet.blogg.se

Syftet med min blogg är ge inspiration & lust till nytänkande & nyskapande!

RSS 2.0